یک فنجان قهوه در روز از تخریب شبکیه جلوگیری می کند

2 می 2014- محققین علوم تغذیه اعلام کردند نوشیدن یک فنجان قهوه در روز از کاهش بینایی جلوگیری کرده و احتمال نابینایی به دلیل تخریب شبکیه بر اثر گلوکوم، پیری و دیابت را کاهش میدهد.قهوه ی خام بطور متوسط حدود یک در صد کافئین دارد اما شامل 7 تا 9 درصد اسید کلروژنیک (CLA  ) است که یک آنتی اکسیدان قوی است و در جلوگیری از تخریب شبکیه در موش موثر است. نتایج این تحقیق درمجله ی The Journal of Agriculture and food chemistry (Dec 2013 ) منتشر گردید.

شبکیه لایه ی نازکی از بافت  در داخل چشم است که در دیواره ی پشتی قرار دارد و حاوی میلیونها سلول حساس به نور و سایر سلولهای عصبی است که اطلاعات بینایی را دریافت و تنظیم می کنند. شبکیه یکی از فعال ترین بافت ها از نظر متابولیکی است و نیاز به مقادیر زیادی اکسیژن دارد این مسئله آنرا مستعد استرس اکسیداتیو می کند. فقدان اکسیژن و تولید رادیکال های آزاد سبب تخریب بافت و از دست رفتن بینایی می شود.

در این تحقیق چشم موشها با نیتریک اکسید که سبب ایجاد استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد می شود، تیمار شد. این کار سبب بروز تخریب در شبکیه می شود اما این کار در موشهایی که از قبل با اسیدکلروژنیک تیمار شده بودند، سبب تخریب شبکیه نشد.

پرفسور Lee  می گوید: این مطالعه به درک غذاهای کاربردی کمک می کند این غذاها به طور طبیعی دارای خواص و اثرات سودمندی هستند، قهوه مشهورترین نوشیدنی در جهان است و ما می خواستیم فواید مصرف آنرا بررسی کنیم.

در مطالعات قبلی نشان داده شد مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماریهای مزمن مانند پارکینسون ، سرطان پروستات ، دیابت، آلزایمر و کاهش حافظه به دلیل پیری را کاهش می دهد.

از آنجائیکه دانشمندان، CLA  و متابولیت هایش را که در سیستم گوارش انسان جذب می شوند می شناختند قدم بعدی تحقیق تعیین این موضوع است که آیا نوشیدن قهوه عبور CLA  را از غشایی که بنام سد خونی شبکیه معروف است، تسهیل می کند؟

اگر نوشیدن قهوه سبب بهبود رسیدن CLA  بطور مستقیم به شبکیه شود، پزشکان روزی دم کرده ی خاصی از قهوه را برای جلوگیری از تخریب شبکیه به بیماران خود توصیه خواهند کرد.

همچنین اگر در مطالعات بعدی تأثیر CLA  تأیید شود،  ترکیبات سنتتیک مشابه با آن می توانند بعنوان قطره ی چشمی برای جلوگیری از تخریب شبکیه و ضعف بینایی تولید و ارائه شوند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140502213047.htm

سرپرست مترجیمن: ماندانا فرخی نیا